Filologia polska
I. FILOLOGIA POLSKA - STUDIA PIERWSZEGO STOPNIA - wyższe zawodowe
Filologia polska - studia pierwszego stopnia, wyższe zawodowe
stacjonarne (dzienne) i niestacjonarne (zaoczne)
specjalności:
- nauczycielska
- dziennikarska
- komunikacja kulturowa i media
- edytorsko-redaktorska
1. Charakterystyka studiów
Studia pierwszego stopnia na kierunku filologia polska trwają trzy lata i kończą się uzyskaniem tytułu zawodowego licencjata w zakresie filologii polskiej z wybraną specjalnością.
Na studiach stacjonarnych liczba godzin wynosi nie mniej niż 1800, co daje 180 punktów ECTS. Po pierwszym roku student dokonuje wyboru jednej z proponowanych specjalności.
Na studiach niestacjonarnych łączna liczba godzin wynosi nie mniej niż 60% ogólnej liczby godzin na studiach stacjonarnych, pozostałych 40% godzin studenci realizują w ramach pracy indywidualnej, co daje 180 punktów ECTS. Specjalność nauczycielska realizowana jest od pierwszego roku, w wymiarze godzinowym i z uprawnieniami analogicznymi do tych, które uzyskuje absolwent studiów stacjonarnych.
2. Sylwetka absolwenta
Dzięki studiom pierwszego stopnia absolwent otrzymuje ogólne wykształcenie humanistyczne, uzyskując zarazem gruntowne przygotowanie w zakresie wiedzy o literaturze, językoznawstwa oraz podstawy wiedzy na temat kultury polskiej i europejskiej. Kształcenie podstawowe dostarcza wiedzy ogólnopolonistycznej i - szerzej - ogólnohumanistycznej zgodnie ze standardami nauczania kierunkowego oraz z koncepcją nowoczesnej polonistyki.
Absolwent studiów zawodowych uzyskuje umiejętności: analizy tekstu literackiego, wypowiedzi językowej, tekstu kultury w szerokim kontekście oraz samodzielnego wartościowania tychże zjawisk i procesów w aspekcie synchronicznym i diachronicznym; potrafi posługiwać się nowoczesnymi technologiami multimedialnymi w zakresie pozyskiwania i twórczego przetwarzania informacji; uzyskuje podstawy do indywidualnego rozwijania zainteresowań humanistycznych, twórczej aktywności; dostrzega i rozwiązuje problemy zawodowe; jest przygotowany do aktywnego, kreatywnego funkcjonowania we współczesnym świecie. Absolwent studiów zawodowych jest otwarty na rozwój i doskonalenie własnego warsztatu badawczego oraz jest przygotowany do podjęcia studiów drugiego stopnia.
Specjalność nauczycielska
Absolwent uzyskuje wiedzę w zakresie dydaktyki literatury i języka polskiego, teorii nauczania integrującego; rozwija poznawczą dociekliwość, poszukuje sposobów optymalizacji procesu dydaktycznego; potrafi oryginalnie opracować i przeprowadzić zajęcia dydaktyczne z wykorzystaniem technik multimedialnych; zna tradycyjne oraz dostosowane do zreformowanego szkolnictwa metody ewaluacji. Absolwent posiada kwalifikacje do pracy w szkolnictwie i placówkach oświatowych; ma uprawnienia do nauczania języka polskiego na II etapie edukacyjnym (szkoła podstawowa).
Specjalność dziennikarska
Student zdobywa kompetencje i umiejętności związane z przygotowywaniem i opracowywaniem tekstów medialnych (prasowych, internetowych) w zakresie redakcji, korekty i komputerowej edycji tekstu; uzyskuje wiedzę na temat funkcjonowania mediów we współczesnej kulturze, specyfiki ich języka, gatunków dziennikarskich, retoryki użytkowej, podstawowych zjawisk komunikacji; poznaje podczas zajęć warsztatowych w redakcjach prasowych oraz praktyk zawodowych warunki i metody pracy w mediach i szeroko rozumianej sferze komunikacji publicznej.
Absolwent jest przygotowany do funkcjonowania na rynku mediów, w zakresie przekazu informacji w instytucjach, urzędach i innych placówkach a także przy obsłudze medialnej różnego typu placówek.
Specjalność komunikacja kulturowa i media
Absolwent rozumie i potrafi interpretować znaczenie procesów komunikacyjnych, analizuje i objaśnia funkcje i role pełnione przez uczestników procesów komunikacyjnych w sferze mediów, charakteryzuje podstawowe instytucje kulturowe i analizuje ich funkcje, wykazuje się podstawowymi umiejętnościami z wybranych obszarów praktyk medialnych.
Absolwent jest przygotowany do pracy w zespole zajmującym się komunikowaniem z otoczeniem w różnych firmach, zarówno krajowych, jak i międzynarodowych.
Specjalność edytorsko-redaktorska
Absolwent uzyskuje tytuł licencjata filologii polskiej o specjalności edytorsko-redaktorskiej. W czasie studiów łączy wiedzę polonistyczną z praktycznymi kwalifikacjami edytorskimi i redaktorskimi. W ramach specjalności student zdobywa kompetencje teoretyczne i praktyczne z zakresu edytorstwa i redakcji wydawnictw książkowych i elektronicznych (opracowanie, edycja i skład dokumentów tekstowych) oraz redagowania tekstów o charakterze użytkowym.
Uzyskuje wiedzę na temat specyfiki i funkcjonowania współczesnego rynku wydawniczego, komunikacji publicznej, tekstologii i zasad edytorstwa oraz organizacji pracy w wydawnictwie i redakcji. Doskonali znajomość języka polskiego w zakresie norm poprawnościowych i rozwija umiejętności pisarskie.
W czasie warsztatów edytorskich i redaktorskich oraz praktyk w wydawnictwie uczelnianym poznaje pracę edytora i redaktora oraz nabywa praktyczne umiejętności z zakresu: merytorycznego i komputerowego przygotowania publikacji (znajomość zasad redakcji językowej i technicznej, edytorów tekstu, podstaw typografii, zasad składania tekstu, norm korekty i adiustacji) oraz prac redaktorskich (tworzenie i opracowanie tekstów różnego typu, w tym tekstów internetowych).
Absolwent jest przygotowany do pracy w wydawnictwach jako: edytor, korektor, redaktor oraz w sferze komunikacji publicznej: instytucjach, działach promocji firm, redakcjach jako redaktor czasopism, biuletynów, portali internetowych.
Czas trwania: 6 semestrów
II. FILOLOGIA POLSKA - STUDIA DRUGIEGO STOPNIA - magisterskie uzupełniające
Filologia polska - studia drugiego stopnia, magisterskie uzupełniające
stacjonarne (dzienne) i niestacjonarne (zaoczne)
specjalności:
- nauczycielska
- dziennikarska
- komunikacja kulturowa i media
- logopedia oświatowa
1. Charakterystyka studiów
Studia drugiego stopnia na kierunku filologia polska trwają dwa lata i kończą się uzyskaniem tytułu magistra filologii polskiej z wybrana specjalnością.
Studia magisterskie uzupełniające adresowane są do absolwentów studiów I stopnia filologii polskiej oraz do studentów innych kierunków, posiadających tytuł zawodowy licencjata. Prawo do ubiegania się o przyjęcie na studia drugiego stopnia mają w pierwszej kolejności absolwenci studiów pierwszego stopnia na kierunku: filologia polska; studenci pozostałych kierunków - do wyczerpania limitu.
Na studiach stacjonarnych liczba godzin wynosi nie mniej, niż 800, co daje 120 punktów ECTS. Studenci mogą wybierać jedną z proponowanych specjalności.
Na studiach niestacjonarnych łączna liczba godzin wynosi nie mniej niż 60% ogólnej liczby godzin na studiach stacjonarnych, pozostałych 40% godzin studenci realizują w ramach pracy indywidualnej, co daje 120 punktów ECTS. Specjalność nauczycielska stanowi kontynuację specjalizacji ze studiów pierwszego stopnia i rozszerza zakres uprawnień do nauczania przedmiotu związanego z kierunkiem studiów.
2. Sylwetka absolwenta
Dzięki studiom drugiego stopnia absolwent otrzymuje pogłębioną wiedzę humanistyczną oraz uzyskuje ugruntowaną i rozszerzoną o wielorakie konteksty wiedzę kierunkową w zakresie literatury, językoznawstwa, polskiego i europejskiego dziedzictwa kulturowego. Potrafi dostrzegać związki literatury, języka ze współczesną kulturą, wartościować zjawiska z wykorzystaniem różnych metodologii, form gatunkowych wypowiedzi; umie opisać tendencje rozwojowe języka polskiego, literatury, obiegi kultury.
Absolwent studiów zawodowych jest przygotowany merytorycznie oraz metodologicznie do podjęcia kierunkowych studiów trzeciego stopnia (doktoranckich).
Specjalność nauczycielska
Absolwent posiada poszerzoną wiedzę w zakresie dydaktyki literatury i języka polskiego, poznaje specyfikę kształcenia młodzieży, dorosłych; ma świadomość kreatywności procesu nauczania, zna i stosuje metody samokształcenia i samodoskonalenia. Pogłębia poznawczą dociekliwość, poszukuje sposobów optymalizacji procesu dydaktycznego, potrafi oryginalnie opracować i przeprowadzić zajęcia dydaktyczne; zna metody ewaluacji oraz aksjologiczne aspekty komunikacji pedagogicznej. Absolwent uzyskuje kwalifikacje do pracy w szkolnictwie i placówkach oświatowych; ma uprawnienia do nauczania języka polskiego na III i IV etapie edukacyjnym (gimnazjum, szkoła ponadgimnazjalna).
Specjalność dziennikarska
Absolwent ma pogłębioną wiedzę na temat języka wypowiedzi dziennikarskiej, gatunków dziennikarskich prasowych i internetowych; zna podstawowe mechanizmy językowe promocji, reklamy oraz strategie zarządzania informacją; rozumie funkcjonowanie dyskursów medialnych i potrafi dokonać ich analizy. Podczas zajęć warsztatowych zdobywa kompetencje i umiejętności związane z przygotowywaniem i opracowywaniem tekstów medialnych z uwzględnieniem cech odbiorcy oraz różnych kanałów rozpowszechnienia.
Absolwent jest przygotowany do funkcjonowania na rynku mediów, w zakresie przekazu informacji w instytucjach, urzędach i innych placówkach, a także przy obsłudze medialnej różnego typu placówek.
Specjalność komunikacja kulturowa i media
Absolwent rozumie znaczenie procesów komunikacyjnych, analizuje i objaśnia funkcje i role pełnione przez uczestników procesów komunikacyjnych w sferze mediów. Wykazuje się umiejętnościami z wybranych obszarów praktyk medialnych; charakteryzuje i kategoryzuje instytucje tworzące, rozpowszechniające i przechowujące informacje oraz analizuje ich funkcje w obszarze komunikacji kulturowej. Posiada kompetencje związane z planowaniem i tworzeniem projektów medialnych oraz innymi sferami działań w kulturze o charakterze animacyjnym czy reklamowym.
Absolwent jest przygotowany do uczestniczenia w animowaniu wydarzeń kulturalnych, tworzenia społecznych strategii komunikacyjnych, kształtowania wizerunku podmiotów społecznych, generowania procesów twórczych ze szczególnym uwzględnieniem tekstów medialnych, wykorzystywania elektronicznych środków przekazu, obsługi systemów multimedialnych.
Specjalność logopedia oświatowa
Absolwent specjalności logopedia oświatowa - specjalności międzywydziałowej, ma uprawnienia do podjęcia pracy w szkołach podstawowych i ponadpodstawowych, w placówkach wychowania przedszkolnego i placówkach oświatowych, w świetlicach środowiskowych, w których zatrudniony zostanie jako nauczyciel logopeda. Jest uprawniony do samodzielnej pracy z dziećmi i młodzieżą oraz do uczestniczenia w działaniach zespołów korekcyjno-kompensacyjnych.
Absolwent może również rozpocząć własną praktykę logopedyczną związaną z terapią mowy dzieci i młodzieży.
Absolwent jest przygotowany do działań podejmowanych przez logopedę w zakresie:
- prowadzenia badań określających stan mowy,
- diagnozy,
- prognozowania terapii,
- prowadzenia terapii (indywidualnej i grupowej),
- doradztwa logopedycznego,
- współpracy z nauczycielami, pedagogami i psychologami,
- usprawniania procesu komunikacji,
- rozwijania i uzupełniania wiedzy fachowej poprzez uczestnictwo w różnego typu szkoleniach.
Ponieważ absolwenta ma już dyplom ukończenia studiów I stopnia, nadający mu uprawnienia związane z ukończonym kierunkiem studiów, to specjalność logopedyczna wzbogaca i poszerza jego warsztat pracy.
Czas trwania: 4 semestry